Meditera bort ångest?

Jag svarade på ett mail idag. Tänkte att jag kanske skulle dela mina tankar här också. 
Frågan var hur man kan arbeta med meditation för att dämpa ångest. Mitt svar var att dela med mig av mina egna erfarenheter. 

Jag har kämpat med mycket ångest i mitt liv i 2 olika former. Den ena typen har grott in i mig sedan en mycket svår uppväxt och resulterat i panikattacker och ångest. Den andra typen är en bieffekt av adhd. Att kroppen hela tiden är på högvarv och producerar enormt mycket positiva hormoner leder dock till ett bakslag när det laddats ur... resultatet blir ångest... Det har i sin tur lett till absurt stora sömnsvårigheter i mitt liv som vart det värsta för mig. 

Min vän hade doubts. Är inte meditation bara ett sätt att förtränga sina känslor ist för att bearbeta dem? Jag förstår helt o hållet det tvivlet...Men jag tror inte på att "älta" saker. Jag har gått till många psykologer och för mig funkar det inte att ständigt riva upp saker. 

Känslor ska absolut inte under några omständigheter bara förträngas. Att våga möta sina känslor är oerhört svårt, och att våga stanna kvar i det som inte känns bra är väl ännu svårare. 

Yin yoga var för mig en väg in i meditation. Där fick jag träna på att stanna kvar o faktiskt möta känslor som var obehagliga o lära mig att de inte kommer vara för evigt. För precis allt förändras (anitya - betydelsen av min tatuering och vad meditationstekniken vipassana leder till djupare förståelse för).
Detta lindrade min ångest på kvällarna o gjorde att jag kunde börja sova ibland. Jag kunde möta ångesten med isikten om att den faktiskt skulle försvinna. 

Att meditera är jättesvårt. Men i yinyogan fick jag också lära mig att vara still och det förberedde mig för att börja meditera på riktigt. 

Meditation handlar inte om att trycka bort känslor. Ist leder det till att kunna upptäcka sitt sanna jag och inte identifiera sig med sina känslor och att inte hålla fast vid dem.
Ofta håller vi fast vid det som känns bra o vägrar låta släppa taget om det. Likasom att vi bara stöter bort det som känns dåligt utan att faktiskt möta det. 

Här finns det nåt som kan verka otänkbart när man säger det rakt ut. Men det kan faktiskt vara så att man vill må dåligt. Att det liksom har gått så långt att det är dem känslorna man identifierar sig med o att det är lättare o hålla fast vid dem än att göra en förändring. Att det på nåt underligt sätt känns bra o ha ångest... Men när man lär känna sitt sanna jag, så förstår man att ångest är ingen sann känsla. Att sann glädje inte kommer därifrån. Då vill man inte uppleva det mer.

Genom meditation har jag lärt mig att jag inte är mina tankar. Bara för att jag tänker att jag är otillräcklig till exempel så betyder inte det att jag är det.

I meditation så kommer tankar ständigt in i hjärnan och ju mer jag meditetat har jag kunnat hantera o liksom solla bort alla sånahär störande tankar och känna vad som är mitt sanna jag.
För det finns bara en enda sann känsla och det är glädje.

Metta. Alla vill bara må bra. Att meditera över det har varit enormt insiktsfullt för mig. Ibland utför människor vidriga handlingar i tron om att det får dem att må bättre, att förstå det helt o fullt har varit ett sätt att släppa taget om min barndom o bli kvitt den ångesten en gång för alla. Jag har skrivit om mettatekniken i ett tidigare inlägg. 

Min sk adhd ångest fasas ut ur mit liv ju mer jag mediterar. Ju mer tid jag investerar på meditationskudden ju mer balanserad blir jag mentalt, å slipper de här dipparna. Ist får jag bara ta del av det härliga av att vara geniunt glad. Alltså på riktigt glad. Inte sådär överdimensionellt mat-tina glad 😉 Ibland kan jag känna ångest men nu kan jag stanna kvar o observera känslan på ett annat sätt o låta den passera. Det är enormt skönt o slippa tidigare impulsbeteenden för att lindra ångest. Till exempel att söka bekräftelse eller känsloäta. 

Jag utövar en meditationsteknik som kallas vipassana. Det är bevisat att tekniken "rengör" hjärnan. Men tekniken måste läras ut på korrekt sätt då det kan vara skadligt om man gör fel. Det sker under 10 dagar o i Sverige finns det ett center i Ödeshög. Kostnad för kursen, boende och mat är frivillig, så man donerar det man kan. Det är det absolut bästa jag gjort för mig själv helt klart. Jag är enormt tacksam att jag funnit meditation o äntligen på riktigt börjat må bra. Att kunna känna genuin glädje till livet, mig själv o alla runt omkring är fantastiskt.

Vill ni börja med yinyoga så finns det en app som heter vila dig i form. 

Alla förtjänar att må bra. May all beings be happy. Anitya anitya anitya 😉❤️

 
Taggar: Adhd, Meditation, Panikångest, Personlig utvecklig, Vipassana, Yinyoga, Ångest;

Kommentera inlägget här :