Fira jul genom välgörenhet

Ligger i min renbäddade säng i mitt nystädade rum o mår så djävla bra. Fan va bra jag har det. 
Lagade en riktigt god middag, linsgryta med färsk kokos o nybakta tunnbröd. 
 
Jag har ett fantastiskt liv o jag mår verkligen så himla bra.. Att hjälpa andra blir kanske en enklare handling när man redan känner sig lycklig. Der finns så mycket glädje i en att det är en absolut självklarhet att alltid dela med sig av det.
Men jag tror helt o fullt att vägen till lycka går genom goda handlingsr också. Speciellt om man fastnat i gråa moln o inte känner nåt annat än olycka, så skapas glädje genom att göra positiva saker för andra. Karma yoga. 
 
De senaste dagarna har de vart mkt välgörenhet på agendan. 
I förrgår begav jag mig till de där hemmet som tar hand om gatuhundar jag skrev om, dog temple. Hälsade på alla 46(!) hundar o kunde inte slita mig från alla enromt gulliga hundvalpar, 10 st  åååh. ❤️❤️🐕
Michael som drev stället berättade hur vanligt de är att man slänger hundvalpar, speciellt tjejer för tydligen vill alla bara ha killhundar. Fiskmarknaden är ett ställe där det ofta slängs små valpar 🙈 han berättade om olika skador som endel av de upphittade gatuhundarna haft, stora hål rakt in till skelettet. Skabb. Brutna ben...
 
Simba, valpen ovan o nedan hade en taggtråd som fastnat runt om hela höften när han hittades. Stora köttsår rakt in i skelettet  .. Huvva 
 
 
 
Gathundar är verkligen ett otroligt stort problem i Indien. Tror de finns flest herrelösa hundar i hela världen här. Många är fina o snälla som man kan kela med. Många är riktigt elaka som man måste passa sig för o många är riktigt riktigt sårade o skadade. Som ingen bryr sig om. De finns ju så många av dem .. 
 
Michael driver stället genom donationer. Just nu var det redan 3 volontärer som var där o arbetade för mat o boende så de behövde inte direkt någon hjälp på plats.
Började ist spåna på ideer hur man kan få in fler donationer kom på en superbra idé! 💲💡🤗
 
Fick med mig Liz också så vi hade en superkul dag på arambol beach market igår. 
4 hundvalpar o en insamlingsbössa. 
 
 
 
 
Michael var med också o jag förvånades över hur han kommenterade att människor skänkte så små summor. Många gav 10Rs, vilket är 1.50 kr ungefär men likvärdig en guldpeng. Man får en liten kopp chai, en omelett i ett gatukök eller en liten yoghurt för en tiesedel. 
Medan jag tackade ödmjukast o vart genuint glad för varje 10a så muttrade Michael mer o mer. Snåla djävlar osv.... 
Aja, de e hans förlust om han inte vill ta till sig av all den glädje som liksom svämmade över vår lilla filt där på stranden.
 
Men jag såg glädjen i allas ögon som gav en donation. För det känns bra o hjälpa till. Det gör en gott, vare sig de står 10 eller 100 på papperslappen man knölar ner i myntspringan. 
Ja å vem blir inte glad av o se hundvalpar för del delen också, iih. 
Jag hade hur kul som helst o de var verkigen ett litet lyckorus som for genom kroppen när ja lämnade ifrån mig hundvalparna o pengabössan. Liksom, fan va bra du är Sara, du gjorde verkligen nåt riktigt bra här i ett par timmar. You go girl. 
 
 
 
 
Välgörenhetsmodet satt i även idag. På morgonens yogsklass frågade min tränare om några av oss ville vara med o spela in en film som skulle uppmärksamma fattigdomen i nepal. 
Hell yes. Så efter klassen drog vi ett par stycken o gjorde solhälsningar på stranden. Helt klart värt det även fast jag hörde en lsjukt irriterande röst i bakhuvudet som liksom upprepade kaffe  kaffe, kaffe ..
 
Har man inte på rutin att ägna sig åt välgörenhet så tycler jag att julen är ett riktigt bra tillfälle att ta tilvara på för just detta. Förra julafton var jag o Liz förresten på ett katthem här i Goa. I Kenya ett år hade vi godisregn för fattiga barn i slummen. I Sverige har jag lagat mat på härbärge o sett glädjen från hemlösa när de också fått julbord.
 
Jul. För mig betyder jul love and compassion. Det låter på nåt sätt bättre på engelska. Medlidande. 
Att ett av världens vackraste ord kan låta så negativt o gnälligt på svenska. 
 
Men att träna love and compassion genererar i allra högsta grad inre lycka. Å det var ju fsktiskt vad Jesus förespråkade.
 
Man måste inte volontärarbeta, speciellt inte på självaste julafton. 
Man kanske bara droppar ner en guldpeng i en tiggares kopp. Skänker varma vinterkläder till dem som fryser. Ger bidrag till julklappar till dem som inte har råd (frälsningsarmén bland annat har insamlingar som sedan familjer med dålig ekonomi kan söka), skänka pengar till en organisation o ge bort gåvokort i julklapp.... Ja ni vet själva att de finns så fantast mycket man kan göra.
Å alla alternativ kommer o få dig o känna det som kallas julefrid. 
Inre sann glädje. 
 
Glädje över att vi alla levande varelser faktiskt har ett samband. 
 
 
Taggar: Jul, Julklapp, Karmayoga, Love and compassion, Volontär, Volontärarbete, Välgörenhet;