Mina tips till dig som är utan energi

Ångest
Ångest 
Ångest
Ångest
Ångest 
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
Ångest
 
.... 
 
Hjärnan är inte direkt kreativ i ett ångesttillstånd. 
Skulle kunna fortsätta skriva bara ordet ångest om o om igen hela dagen utan o reagera på att det kanske är lite väl psykotisk. 
 
... Så. Nu fick jag ur mig det. Så gör ett försök o lägga ångesten åt sidan o försöka få ur mig nåt vettigt. 
 
En kär vän mailade o jag tänkte att jag skulle kunna svara här. 
Hon beskriver att hon fastnat i en ond cirkel med brist på energi och därmed också viktuppgång.
Ingen lust alls o göra nåt o vill helst bara vara hemma.
Ett tillstånd som vi alla kanske känner igen oss i då o då i livet. 
 
Jag kan inte avgöra orsaken till just min väninnas problem utan att ha träffats o verkigen fått se hela bilden av situationen. 
Men jag kan komma med några goda allmänna råd. 
 
Jag var utbränd i somras och tappade exakt all energi som fanns. Jag sov o sov o sov o sov och jag började gråta såfort jag försökte träna. Så de är inte lätt o ge rådet "börja träna". Ibland orkar kroppen på riktigt inte vara aktiv. 
Vad jag lärde mig var att inte må dåligt över att jag inte hade nån energi. Att börja straffa mig själv för att jag inte orkade göra min dagliga practice skulle bara göra att jag mådde sämre, liksom att man inte ska skämmas för det. 
Jag är en människa med sinnessjukt mycket energi, men precis som alla andra så går även jag igenom perioder i livet där jag är energilös. Jag behöver inte vara ett energiknippe utåt till dem runt omkring mig dygnet runt. Det kan vara så ibland att vi sätter press på oss själva att vi alltid måste vara på ett visst sätt, så som vi identifierar oss själva. Så när vi inte kan leva upp till det så mår vi än mer dåligt. 
Men alla människor i hela världen har extremt många olika sidor. Å det är helt normalt o ibland må dåligt. Att erkänna det för sig själv o tillåta dessa perioder brukar kunna göra att situationen blir lite mer lätthanterlig. 
 
Träna. Ja. Vi VET att fysisk aktivitet skapar energi. 
Man kanske inte behöver tänka att man ska gå o träna utan ist göra nåt som är kul som också innefattar att man rör på sig. Tex dansa, klättra, boxas, kratta löv, leka med barn. 
Jag tror att de där tvånget till o träna kan skapa en ytterligare press o de va det jag upplevde när jag hela tiden började gråta när jag skulle praktisera. Så de kan va en bra grej o sluta tänka träning o ist tänka aktivitet. 
 
Jag var såpass orkeslös så att en promenad vart en enorm utmaning. Men jag tvingade ut mig 20min om dagen för jag visste att det var ett rimligt krav jag kunde ställa på min kropp. Nu djävlar gör du det här kroppen för vi behöver att du rör på dig, vi behöver solljus o vi behöver frisk luft. 
Det hjälpte. Jag mådde bättre av det. 
 
Jag skulle säga att det är desto viktigare nu i november när det är kolsvart ute. För vem känner sig inte orkeslös den här tiden på året?
Huh, stanna inne, dra täcket över huvudet o inte bara tillåta sig själv o må dåligt utan ist gå all in. 
För de är så. Det är lättare o må dåligt än o må bra. Så risken finns att vi låter egot ta över helt o bara grottar ner oss helt i dålighetsspiralen... 
 
Mat. 
Du är vad du äter.
Äter man skit mår man skit. Äter man energilös mat blir man energilös. 
Min vän skrev att hon upplevde att hon vart piggare av att avstå kött, kan det verkligen stämma undrade hon? 
Ja absolut! För alla? Nej. 
Vi är galet individuella när det kommer till kostupplägg, vi har så olika förmåga att bryta ner o ta till oss olika livsmedel så det finns inget ultimat upplägg som passar alla. Bara du kan exprimentera fram vad som funkar bäst för dig. 
Jag rekommenderar att djupdyka lite i ayurveda om man är intresserad av att få hjälp hur man ska hitta vad som är bäst för en själv. 
 
Umgänge. 
Jag själv kan ha en tendens till o stänga in mig helt när jag är låg o inte vilja umgås alls. 
Men sen när jag väl gör det så undrar jag varför i fridens namn jag inte tagit mig ut o träffat folk tidigare. 
Så. Bara gör det. O släpp kravet om att du måste bete dig på ett visst sätt. Var dig själv, dina vänner älskar dig. Hela dig. 
 
Gör saker du tycker om
När jag pratar om stress så lägger jag mycket betoning på hur viktigt det är att avsätta tid för nåt man tycker är roligt. En tid som bara bara är din. 
Det är många som helt o håller bortprioriterar den här tiden och tänker att det bara finns utrymme för det på semestern. Men sen byter dem bara tegelpannor på huset hela djävla semestern o hur kul va de? 
En timme i veckan, en timme som BARA ÄR DIN. plocka svamp, spela tennis, väv, knyppla, fiska ... Vad tycker du är kul? 
 
Gör nåt bra för andra
Det finns en quikfix till o må bra. O det är o göra nåt som är bra för någon annan. Det finns inget som skapar så mkt kärlek som o finnas till för andra. 
Man behöver inte bjuda hela tjärna ängar på hummer. Man kan städa åt nån som inte hinner, prata med gamla människor som är ensamma, bjuda en tiggare på fika, leka med upphittade djur på en hundgård, vara barnvakt.
 
❤️❤️💓💓
 
 
Taggar: Deppig, Depression, Energilös, Höstdepression, Orkeslös, Personlig utvecklig, Stress, Stresshantering, Utbränd;

Kommentera inlägget här :