Vi har alla en Sverigedemokrat på övervåningen ibland

Om det blir ett 3e världskrig när oljan tar slut kan man fråga sig. Vad som ororar mig mer är vad som händer när färskvattnet tar slut. Den nya generationen har miljön som sitt absolut största orosmoment. Med all rätt, mina 5års miljöstudier på universitetet ingav inte direkt några hoppfyllda tankar om framtiden. 
 
Men det finns en annan sak som skrämmer mig mer än någonting annat. 
 
Hat
 
I Sverige har vi ett parti som mest troligt kommer styra landet efter nästa riksdagsval. Sverigedemokraterna. 
Jag är livrädd. 
 
Under 90 talet när jag växte upp hade vi en boom av skinnbulor i Sverige. Den var extrem stor i Dalarna där jag bodde. Jag är ändå glad att jag fick bevittna rasism vid så tidig ålder för jag hade så bra föräldrar som lärde mig att vi tar avstånd från det. Vi valde att t. om jobba aktivt mot rasismen i vår familj, vissa metoder kanske lite mer kontroversiella än andra....
Hur som helst har jag alltid levt med tankesättet att jag tar avstånd från allt som berör främlingsfientlighet och tror på alla människors lika värde. 
 
Men det är lite där det skär sig. Om alla är lika mycket värda så borde ju de med främlingsfientliga åsikter också vara värda?
Jag har alltid aktivt valt att plocka bort människor som dessa från min Facebooksida. För att visa att jag inte accepterar sånahär åsikter. Jag tar helt o hållet avstånd från er idioter, klick, hejdå. 
 
Men så hände det en grej för ett litet tag sedan. Jag var hemma hos en väldigt nära vän över en helg. Min vän bor i sin tur inneboende hos en kompis till honom och hans flickvän.
Dina vänner mina vänner, så funkar det eller hur? Jättetrevlig var han och jag trivdes bra i huset. Men så berättade min kompis vid ett tillfälle att hans vän, hyresvärden, är Sverigedemokrat 😱😱.
För mig vart det en enorm utmaning hur jag skulle förhålla mig till det. Nu kunde jag inte bara gå in på inställningar o välja bort problemet i ett klick. Jag BOR under samma tak som en Sverigedemokrat. Jag dricker en Sverigedemokrats kaffe. 
 
Herregud. 
 
Men tillbaka till grunden till min rädsla. Hat. 
Det är Hatet jag är rädd för. Så jag kan inte svara med samma mynt. Jag kan inte hata den här människan.
 
Hat föder hat
 
Hatar vi människor med osympatiska åsikter så kommer deras hat växa sig större. 
 
Jag valde att söka information i minnesbanken vad jag lärt mig från mina buddhiststudier. 
Alla människor befinner sig på olila nivåer av själslig utveckling. Inget av dessa stadium är bra eller dåligt, det är bara olika. Därför kan man inte se ner på personer som utvecklats mindre. Större delen av jordens befolkning har inte möjligheten att utvecklas själsligt, jag menar det är en ENORM lyx för mig att jag kan avsätta 1-2 timmar för meditation varje dag. Jag behöver inte gå flera mil för o hämta färskvatten tex.
Jag tror på reinkarnation och jag tror på att vi utvecklas under flera livstider. Det tankesättet hjälper mig enormt när jag möter människor som har olika beteenden som jag har svårt för. Till exempel om jag möter någon som är otroligt självcentrerad så kan jag tänka att den personen helt enkelt inte kommit så långt i alla sina liv att den kommit till insikt om att jaget inte är så djävla viktigt. Å det är verkligen inte den personens fel. De kommer. 
En person som växt upp utan att få gå i skolan kan inte klandras för att den inte kan läsa eller hur. Men det kommer en tid då möjligheten finns där. Kanske inte i detta liv men nästa. 
 
Så. Sverigedemokraten på övervåningen. 
Jag kan inte hata honom. Han vet inte bättre. Jag kunde inte följa min första impuls o peka finger o dra därifrån. 
Jag var tvungen o ta mitt ansvar o vara trevlig mot honom för kärlek föder ju o också kärlek eller hur. 
Vi alla måste ta vårt ansvar gämtemot (hur fan stavas det?) våra medmänniskor och älska varandra.
 
Tror vi på kärleken i alla lägen kan vi också förmedla den. Det är så vi utplånar hatet. 
Enkelt
 
 
Taggar: Buddhism, Filosofi, Främlingsfientlighet, Hat, Homofobi, Rasism, Solidaritet, Sverigedemokraterna;

Kommentera inlägget här :