Träna rörlighet OCH stabilitet

Det har gått 4månader sedan jag praktiserade ashtanga. På grund av utmattningssyndrom, njursten o ångest har det vart alltför fysiskt för mig. Hörde förresten i dagarna en komiker beskriva ashtanga som en yogaform framtagen för indiska pojkar med adhd, haha. Ja...  
 
... Yinyoga är raka motsatsen till ashtanga kan man säga när det kommer till det kroppsliga. Yinyoga är helt å hållet still och man arbetar med bindväven för att släppa spänningar. Det kanske låter flummigt för en icke-yogi, men stress lagras faktiskt in i kroppen fysiskt o gör oss spända. Detta är lika självklart för mig som att om man inte var sjuk innan så blir man garanterat sjuk av att söka sjukpenning hos F. Kassan (phew jag är snart i hamn med det också efter över 2mån).
 
Att kunna hålla min kropp rörlig o inte lagra in all den här ångesten i höfterna har vart en ynnest. Haha nu vart de flummigt igen.
Vi fortsätter som PT. Sara ist. 
 
Inatt drömde jag att jag lyfte upp mitt ben o jag var helt makalöst vig. Dock kändes det liksom som att hela benet satt löst ... 😱
 
De där me överrörlighet ... Att man är överrörlig betyder att rörligheten är, i relation till stabiliteten överrepresentativ. För de flesta kan man krasst säga att man är för svag för sin rörlighet  🙊
 
Men de e lite så jag känner nu. Min mardröm är liksom inte helt utan eld. Jag har med yinyoga o mycket tänjning skapat nya ytterlägen i min kropp. Jag är med andra ord betydligt mer rörlig i mina höfter o axlar tex. Men eftersom jag inte arbetat med stabilitet över huvud taget egentligen, så saknas alla stabiliserande muskler i dessa nyutvunna områden. Inte en dag försent att jag börjar med det! Annars är vi där o skrattar faran rakt i ansiktet som en annan idiot. Skaderisken blir alltså väldigt hög. 
 
Likasom att skaderisken är sjukt hög om man är för stark i relation till sin rörlighet. Viktmässigt kanske de inte är nåt problem o axelpressa 40 kg ... Men har man en bröstrygg som en .... Haha som en välj-själv-jag-behöver-inte-hänga-ut-nån-de-gör-du-så-bra-själv.... 
Ja. Då kan de där lyftet med skivstång över huvud helt enkelt gå åt pipsvängen. 
 
Träna rörlighet 
Träna styrka
Men kom ihåg att du inte behöver bli starkare eller rörligare än just du behöver 😉 tänk på de orden
 

Kommentera inlägget här :