Boktips

Jobbar min sista helg den här helgen.
Skulle mycket hellre legat hemma på balkongen, läst min bok o käkat vattenmelon... Kan för allt i världen inte förstå varför människor väljer och åka in till Stockholm City när de är så här fint väder. Men, kul för mig att de iaf trillar in nån då o då ... som iofs bara vill dricka gratisvatten och sen låna toaletten.
Ja, va ska jag göra :)
 
Köpte 4 pocket betala för 3 strax efter förra lönen, trodde dem skulle räcka hela sommarn men måste göra ett nytt besök. Inte till samma bokhandlare dock för jag vart helt otroligt påhoppad när jag var där. Sa 2 gånger att jag inte ville ha hjälp, ändå kom hon en tredje gång o ville tipsa om böcker om 2a världskriget. Herregud de e nog så jobbigt som de är o vara inne på en affär. Sluta prata med mig o sluta för allt i världen tipsa om världens tråkigaste bokämne. 
Jag vart superstressad, sträckte ut armen o greppade den bok jag fick tag i som min 4e. 
 
Tji fick jag, min gratisbok hette "Människan är den vackraste staden" (Sami Said). Även fast den är utgiven av Natur & Kultur och att den korta beskrivningen verkar ytterst lovande -
 
Sami Said har radat upp ingredienserna vänskap, existentiell kris, världspolitik, poesi, fascism, nyfattigdom, humor, trots och desperation och hällt dem i en litterär fruktpress 
så fixade jag inte att läsa klart den. Språket med korta meningar är för mig riktigt otilltalande.
För mig är hur boken är skriven ofta viktigare än vad den innehåller. 
 
Men bara för man har köpt en bok måste man verkligen inte läsa klart den. Tror det är därför det är så många som inte läser böcker. De fick fel bok i handen o fick på nåt sätt för sig att man måste läsa klart det man påbörjat, så de gav upp ist för o leta efter en bra bok.
 
Min nästa bok hette "I det sista regnet" (Janesh Vaidya).
 
En mysig bok om en man som återvänder till sin hemby i södra Indien och reder ut en stor myt. Mannens mormor är Auyrvedaläkare så det är mycket fina skildringar inom filosofin, jag gillar enkla böcker men som ändå har tänkvärda budskap.
 
På tal om enkla böcker så kan jag ibland läsa rena feelgood böcker bara för att slappna av en stund.
Läste nyligen ett par av böckerna i serien " de 7 systrarna" (Lucinda Riley) och tyckte att de var jättemysiga. Men när jag påbörjade den 4e o insåg att den också är exakt likadan som de föregående 3 så tröttnade jag.
Men ja, de är trevliga strandböcker helt klart om tjejer som blir kära o är med om massa världsäventyr o träffar spännande människor på sina resor :) 
 
jaja.
3e boken var "Mina drömmars stad" (Per Anders Fogelström), å de va väl på tiden att jag läste den liksom! Har hört många pratat om den så den åkte med bara därför
 
 
Helt riktigt är de en bok (serie) man liksom bör ha läst. Stockholm 1860 tal.
Jag tycker de är skitspännande o läsa om hur människor för bara 150 år sen ändå levde och tänkte så otroligt främmande.
Prostitution var en naturlig del i samhället och de va viktigare o köpa brännvin än mat för pengarna för o ta sig igenom eländet. Arma satar.
Ska helt klart köpa fler böcker ur serien - stad
 
I våras läste jag "Vävarnas barn" av samma författare och vart helt såld.
 
Fogelström skildrar vår historia på ett sånt gripande sätt så det verkligen känns som om man är där. Vävarnas barn handlar om hur hela Barnängen byggdes upp och hur människorna som arbetade i dessa fabriker hade det. Inte nåt jag liksom kunde kännas vid när jag bodde i Hammarby Sjöstad 
 
Sista boken av mina 4 för 3 vart ett säkert kort "Fågeln som vrider upp världen" (Haruki Murakami).
 
Murakami är en författare som jag verkligen älskar. Surrealism i ren Kafkaanda. 
Jag är en person som alltid spar de bästa till sist, ni vet, en sån som äter kanterna på mackan först... Så att läsa denna bok sist var givet, den kommer vara bäst.
 
Har tagit mig igenom halva och jag längtar verkligen till o få vara ledig o läsa klart.
Sen måste jag åter ta mig in till stan, o folk kommer undra vafan jag gör i Gallerian när de är strålande sol ute ;)
 
Om ni har något boktips får ni verkligen jättegärna dela med er. 
Jag kan gilla de mesta utom deckare/krim o tjejer som ska berätta om hur de blivit våldtagna hela livet. 
Ah ... oså tycker jag uppenbarligen 2a världskriget är ointressant :)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :